Strona główna    Index gier     Rodzaje kości     Akcesoria     Źródła

CZTERY-PIĘĆ-SZEŚĆ

Gra hazardowa, w której gracze grają przeciwko bankierowi. Funkcja bankiera jest przechodnia. Zasady są z pozoru nieco zawiłe ale nie trudniejsze niż klasycznego pokera. Ta klasyczna hazardowa gra w kości znana jest również jako "gra w trzy kości". W gronie rodzinnym można grać w nią "na zapałki". Jej odmiana znana i grywana była również przez graczy z Azji pod nazwą Szng Luk. Współcześnie jej odmiana o nazwie Cee-Lo popularna jest na ulicach wielkich amerykańskich miast.

Układy punktowane od najstarszego do najmłodszego
Kombinacja Opis
[4] [5] [6] najlepsza kombinacja przynosząca zwycięstwo (duży strit)
Trójka trójka czyli trzy jednakowe kości np. [4] [4] [4]
najwyższa trójka to [6] [6] [6] a najniższa - [1] [1] [1]
Numer para + dodatkowo inna "trzecia kość" np. [3] [3] [5]
wartość rzutu to wartość "trzeciej kości", która decyduje o starszeństwie
np. [1] [1] [6] ("szóstka") jest lepsza niż [6] [6] [1] ("jedynka")
[1] [2] [3] najgorszy układ przynoszący przegraną (mały strit)

Liczba kości: 3
Liczba graczy: 2+
Rekwizyty: kubek
Zasady gry:
W grze tej kombinacje (układy) dzielimy na punktowane (patrz poniżej) lub neutralne. Pierwszą rundę rozpoczyna bankier wyznaczony przez losowanie (lub gospodarz).
Bankier deklaruje stawkę za jaką rzuca. Przed grą należy ustalić maksymalną stawkę bankiera.
Każdy z gracze może postawić tyle samo lub mniej.
Bankier rzuca trzema kośćmi aż uzyska układu punktowany oznaczający:
a) zwycięstwo "bez pojedynku": bankier wygrywa i zgarnia cała pulę;
zwycięskie układy: trójka, duży strit ([4][5][6]) oraz "szóstka" z jakąkolwiek parą (patrz: Kombinacje A);
gracze już nie rzucają i runda jest zakończona
b) przegraną "bez pojedynku": wszyscy gracze wygrywają; bankier wypłaca wygraną 1:1
układy przgrywające: mały strit ([1][2][3]) oraz "as" z jakąkolwiek parą (patrz: Kombinacje B)
gracze już nie rzucają i runda jest zakończona
c) pojedynek: każdy z graczy ma prawo do rzutów kośćmi, które zadecydują o wygranej.
bankier wyrzucił: jakąkolwiek parę z [2], [3], [4] lub [5] (patrz: Kombinacje C) następnie każdy z graczy rzuca aż uzyska układ punktowany i ustali swój wynik wobec bankiera
W trakcie pojedynku gracz rzuca trzema kośćmi aż uzyska układu punktowany oznaczający:
a) zwycięstwo: gracz wygrywa; bankier wypłaca wygraną 1:1
zwycięskie układy: trójka, duży strit ([4][5][6]) oraz "szóstka" z jakąkolwiek parą (patrz: Kombinacje A); jeżeli wyrzuci jakakolwiek parę z [2], [3], [4] lub [5] (patrz: Kombinacje C) to wygrywa jeżeli jego parze towarzyszy większa liczba niż parze bankiera;
b) przegraną: bankier wygrywa; bankier zgarnia stawkę postawioną przez gracza
układy przgrywające: mały strit ([1][2][3]) oraz "as" z jakąkolwiek parą (patrz: Kombinacje B); jeżeli wyrzuci jakąkolwiek parę z [2], [3], [4] lub [5] (patrz: Kombinacje C) to przegrywa jeżeli jego parze towarzyszy liczba mniejsza niż parze bankiera;
c) remis: gracz zabiera postawioną stawkę;
gracz wyrzucił parę oraz kość o takiej samej liczbie oczek jak bankier
Osoba bankiera ulega zmianie jeżeli:
a) przegra "bez pojedynku"; nowym bankierem zostaje kolejny gracz
b) przegra wszystkie pojedynki; nowym bankierem zostaje kolejny gracz
c) gracz wygrywa pojedynek "trójką" lub [4][5][6] i zostaje nowym bankierem;
jeżli kilku graczy zwycięży w ten sposób obwiązuje zasada "kto pierwszy ten lepszy"

przykład
3 rundy przy "cztery-pięć-sześć" (6 graczy + bankier)
A)
bankier (postawił 5$): [2][2][3] i rozpoczyna się pojedynek
gracz A (postawił 4$): [3][3][4] i wygrywa (zabiera stawkę i bankier wypłaca mu 4$)
gracz B (postawił 3$): [4][4][4] i wygrywa (zabiera stawkę i bankier wypłaca mu 3$)
gracz C (postawił 5$): [3][3][1] i przegrywa (bankier zabiera jego 5$)
gracz D (postawił 1$): [4][5][6] i wygrywa (zabiera stawkę i bankier wypłaca mu 1$)
gracz E (postawił 2$): [5][5][1] i przegrywa (bankier zabiera jego 2$)
gracz F (postawił 5$): [6][6][3] i remis (zabiera postawioną stawkę)
nowym bankierem będzie gracz B.
B)
bankier (postawił 2$): [4][4][4] i wygrywa (bankier zgarnia całą postawioną pulę)
C)
bankier (postawił 3$): [2][2][1] i przegrywa (każdy gracz zabiera postawioną stawkę
oraz bankier wypłaca mu wygraną w wysokości postawionej przez gracza stawki)
nowym bankierem zostaje kolejny gracz


Zestawienie układów punktowanych przy grze "cztery-pięć-sześć"

Kombinacje A
zwycięstwo "bez pojedynku" bankiera lub przy pojedynku zwycięstwo gracza
Nazwa Opis/Punktacja Przykład
Duży Strit
Trójka
Para z [6]
trzy kolejne numery od 4
trzy takie same kości
dwie takie same kości i "szóstka"
[4] [5] [6]
[2] [2] [2]
[3] [3] [6]

Kombinacje B
przegrana "bez pojedynku" bankiera lub przy pojedynku przegrana gracza
Nazwa Opis/Punktacja Przykład
Mały Strit
Para z "Asem"
trzy kolejne numery od 1
dwie takie same kości i "jedynka"
[1] [2] [3]
[3] [3] [1]

Kombinacje C
pojedynek przy rzucie bankiera lub przy pojedynku zaliczenie rzutu dla gracza
Nazwa Opis/Punktacja Przykład
Para z [5]
Para z [4]
Para z [3]
Para z [2]
dwie takie same kości i "piątka"
dwie takie same kości i "czwórka"
dwie takie same kości i "trójka"
dwie takie same kości i "dwójka"
[2] [2] [5]
[1] [1] [4]
[2] [2] [3]
[3] [3] [2]
Gracz wygrywa jeżeli jego parze towarzyszy większa liczba niż parze bankiera

prawa autorskie | kontakt | aktualizacje 31.05.2006