Strona główna    Index gier     Rodzaje kości     Akcesoria     Źródła

CRAPS (WERSJA KASYNOWA)

Jest to gra rozgrywana zarówno w kasynach jak i "towarzysko" . Używa się w niej dwóch kości. W kasynie grę prowadzi się na specjalnym stole, przy którym może grać maksymalnie około 16 graczy. Największą trudność w tej grze stanowi dość skomplikowany i bogaty system wzajemnie powiązanych zakładów i wypłat.

Liczba kości: 2
Liczba graczy: 2+
Rekwizyty: żetony, stół do gry
Zasady gry:
Jeden z graczy jest rzucającym i rzuca jednocześnie w jednym kierunku przez całą długość stołu dwoma kośćmi, które muszą odbić od przeciwległej ścianki, żeby rzut był ważny. Liczy się głównie suma uzyskanych oczek.

Pierwszym rzutem w rundzie jest "rzut wstępny", który może mieć 3 wyniki:
  • 7 lub 11 - wygrana (wygrywają natychmiast zakłady "pass line"); koniec rundy,
  • 2, 3 lub 12 - przegrana (przegrywają natychmiast zakłady "pass line"); koniec rundy,
  • 4, 5, 6, 8, 9 lub 10 to ta liczba staje się "punktem"; krupier kładzie znaczek "ON" na stole nad polem pokazującym liczby: "4, 5, SIX, 8, NINE lub 10"; rzucający rzuca nadal dopóki nie wypadnie "punkt" lub 7, żeby zakończyć rundę; jeżeli wyrzuci najpierw "punkt", oznacza to wygraną (zakład "pass line" wygrywa), a jeżeli wyrzuci najpierw 7 oznacza to przegraną (zakład "pass line" przegrywa); każdy rzut wykonywany po "rzucie wstępnym" w drugiej części rundy nazywa się "rzutem właściwym".
Jak widać zawsze istnieje możliwość, że runda może trwać całą noc, jeśli po "ustaleniu punktu" rzucający nie wyrzuci "punktu" lub 7 lub też kolejne rundy ograniczą się tylko do "rzutu wstępnego".
Gracze obstawiają na specjalnym stole z naniesionymi na nim zakładami (podobnie jak w ruletce). Zanim kości zostaną rzucone, gracze mają prawo obstawiać zakłady w różnych obszarach stołu. Regulamin kasyna ściśle określa rodzaje zakładów, sposoby ich zawierania oraz system wypłat. Istnieje kilka wariantów prowadzenia gry Craps w kasynie, różniących się nieznacznie szczegółami dotyczącymi zakładów i systemu wypłat.
Poniżej przedstawiono układ stołu na podstawie instrukcji dla graczy stosowanej w jednym z kasyn w Atlantic City (USA). Na stole tym warto zwrócić uwagę na brak zakładów "Big 6" i "Big 8" powszechnie stosowanych w innych kasynach.
Zakłady i zasady wypłat (instrukcja dla graczy).

stół do gry w Craps Zakłady:

A) Pass Line
B) Come Line
C) Don't Pass Line
D) Don't Come Line
E) Taking and Laying Odds
F) Buy oraz Lay
G) Place
H) Field
I) Hardways
J) Any 7
K) Any Craps
L) Two Craps [1][1]
M) Twelve Craps [6][6]
N) Three Craps [1][2]
O) Eleven [5][6]
P) Horn

Wypłaty:

Pass Line/Come 1 : 1
Don't Pass/Don't Come 1 : 1

Pass Line Odds/Come Odds/Buy
4 lub 10 2 : 1
5 lub 9 3 : 2
6 lub 8 6 : 5

Don't Pass Odds/Don't Come Odds/Lay
4 lub 10 1 : 2
5 lub 9 2 : 3
6 lub 8 5 : 6

Field
3, 4, 9, 10, 11 1 : 1
2, 12 2 : 1

Place
4 lub 10 9 : 5
5 lub 9 7 : 5
6 lub 8 7 : 6

Hardways
[3][3] lub [4][4] 9 : 1
[4][4] lub [5][5] 7 : 1

Any 7 4 : 1
Any Craps 7 : 1
[1][1] lub [6][6] 30 : 1
[1][2] lub [5][6] 15 : 1

Horn bet ([1][2] lub [5][6]) 3.75 : 1
Horn bet ([1][1] lub [6][6]) 7.50 : 1


A) Pass Line
możesz go postawić być tylko przed rzutem wstępnym!; jeżeli wynikiem "rzutu wstępnego" jest 7 lub 11 - wygrywasz; jeżeli 2, 3 lub 12 - przegrywasz; jeżeli wypadnie inny numer (4,5,6,8,9 lub 10) staje się on "punktem" i rozpoczyna się druga część rundy; jeżeli wypadnie ponownie "punkt" zanim wypadnie 7 - wygrywasz; jeżeli wypadnie 7 zanim wypadnie "punkt" - przegrywasz; po ustaleniu "punktu" nierozwiązane zakłady "pass line" nie mogą być powiększane, zmniejszane bądź usuwane: muszą zostać rozwiązane dzięki wyrzuceniu "punktu" lub 7;
wypłata wygranej: 1 do 1

B) Come Line
możesz go postawić przed jakimkolwiek rzutem kośćmi w drugiej części rundy czyli nie można go postawić przed "rzutem wstępnym"; jeśli następny rzut kośćmi wyniesie 7 lub 11 - wygrywasz, a gdy wyniesie 2, 3 lub 12 - przegrywasz; jeżeli wypadnie 4, 5, 6, 8, 9 lub 10 ta liczba staje się Twoim "punktem", a bankier przesuwa zakład z pola "COME" na odpowiednie miejsce nad polem "4, 5, SIX, 8, NINE lub 10"; jeśli wypadnie ponownie Twój "punkt" zanim wypadnie 7 - wygrywasz; jeżeli wypadnie 7 zanim wypadnie Twój "punkt" - przegrywasz; nierozwiązane zakłady "come" nie mogą być powiększane, zmniejszane czy usuwane, muszą zostać rozwiązane przez wyrzucenie Twojego "punktu" lub 7.
wypłata wygranej: 1 do 1

C) Don't Pass Line
jest odwrotnością zakładu "pass line" i możesz go postawić tylko przed rzutem wstępnym!; jeżeli wynikiem "rzutu wstępnego" jest 7 lub 11 - przegrywasz; jeżeli 2 lub 3 - wygrywasz; jeśli we "wstępnym rzucie" wypadnie 12, zakład "don't pass line" zostanie Ci zwrócony; jeżeli wypadnie inny numer (4,5,6,8,9 lub 10) staje się on "punktem" i rozpoczyna się druga część rundy; jeżeli wypadnie ponownie "punkt" zanim wypadnie 7 - przegrywasz; jeżeli wypadnie 7 zanim wypadnie "punkt" - wygrywasz; zakład "don't pass" pozostaje na miejscu zanim nie zostanie wyrzucony "punkt" lub 7; w przeciwieństwie do zakładów "pass line" nierozwiązane zakłady "don't pass line" mogą być zmniejszane bądź usuwane ale nie mogą być powiększane;
wypłata wygranej: 1 do 1

D) Don't Come Line
jest odwrotnością zakładu "come line" i możesz go postawić przed jakimkolwiek rzutem kośćmi w drugiej części rundy czyli nie można go postawić przed "rzutem wstępnym"; jeśli następny rzut kośćmi wyniesie 7 lub 11 - przegrywasz; jeżeli 2 lub 3 - wygrywasz; a jeżeli 12 - zakład "don't come line" zostanie Ci zwrócony; jeżeli wypadnie 4, 5, 6, 8, 9 lub 10 ta liczba staje się Twoim "punktem", a bankier przesuwa zakład z pola "DON'T COME" na odpowiednie miejsce nad polem "4, 5, SIX, 8, NINE lub 10"; jeśli wypadnie ponownie Twój "punkt" zanim wypadnie 7 - przegrywasz; jeżeli wypadnie 7 zanim wypadnie Twój "punkt" - wygrywasz; zakład "don't come" pozostaje na miejscu zanim nie zostanie wyrzucony "punkt" lub 7; w przeciwieństwie do zakładów "come line" nierozwiązane zakłady "don't come line" mogą być zmniejszane bądź usuwane ale nie mogą być powiększane;
wypłata wygranej: 1 do 1

E) Odds
jest to zakład "wspierający" oryginalny zakład "pass line", "don't pass line", "come" lub "don't come"; wygrywasz go jeżeli zakład "wspomagany" wygrywa i przegrywasz gdy zakład "wspomagany" przegrywa; w przeciwieństwie do oryginalnego zakładu "wspieranego", nierozwiązany zakład typu "odds" może być powiększany, pomniejszany i usuwany przed każdym rzutem kośćmi; w kasynie obowiązują limity stawek jakie można postawić na tego typu zakład - o szczegóły spytaj krupiera;
wypłata wygranej:
Pass Line Odds/Come Odds: numery 4 lub 10 - wypłata 2 do 1; 5 lub 9 - 3 do 2; 6 lub 8 - 6 do 5
Don't Pass Odds/Don't Come Odds: numery 4 lub 10 - wypłata 1 do 2; 5 lub 9 - 2 do 3; 6 lub 8 - 5 do 6

F) Zakłady "Buy" oraz "Lay"
zakład "buy": stawiasz na to, że wypadnie 4, 6, 8, 9 lub 10 zanim wypadnie 7; zakład "buy" umieszczasz na polu odpowiadającemu danemu numerowi: "4, 5, SIX, 8, NINE, 10"; zakład "buy" zostanie pokryty znakiem "BUY", aby rozróżnić go od zakładu "come"; kasyno pobiera się 5% prowizji za postawienie tego zakładu; jeśli przegra lub usuniesz ten zakłąd, 5% prowizji zostaje Ci zwrócone; zakłady "buy" mogą być umieszczane przy każdym rzucie kośćmi, można je powiększać, pomniejszać i usuwać
wypłata wygranej: numery 4 lub 10 - wypłata 2 do 1; 5 lub 9 - 3 do 2; 6 lub 8 - 6 do 5
zakład "lay": jest to odwrotność zakładu "buy"; stawiasz na to, że wypadnie 7 zanim wypadnie 4, 6, 8, 9 lub 10; zakład "lay" umieszczasz na górze stołu nad polem odpowiadającym danemu numerowi: "4, 5, SIX, 8, NINE, 10"; zakład "lay" zostanie pokryty znakiem "LAY", aby rozróżnić go od zakładu "don't come"; kasyno pobiera 5% prowizji za postawienie tego zakładu; zakład "lay" możesz umieścić przy każdym rzucie kośćmi; nierozwiązane zakłady "lay" możesz powiększać, pomniejszać i usuwać wypłata wygranej: numery 4 lub 10 - wypłata 1 do 2; 5 lub 9 - 2 do 3; 6 lub 8 - 5 do 6

G) Place
stawiasz na to, że wypadnie 4, 5, 6, 8, 9 lub 10 zanim wypadnie 7; zakład "place" umieszczasz na wąskim, nieoznaczonym polu znajdującym się pod polem "4, 5, SIX, 8, NINE, 10"; nierozwiązane zakłady "place" możesz powiększać, pomniejszać i usuwać
wypłata wygranej: numery 4 lub 10 - wypłata 9 do 5; 5 lub 9 - 7 do 5; 6 lub 8 - 7 do 6

H) Field
stawiasz na to, że wypadnie 2, 3, 4, 9, 10, 11 lub 12; jest umieszczany na polu "FIELD"; jeżeli wypadnie 2, 3, 4, 9, 10, 11 lub 12 - wygrywasz; jeżeli wypadnie 5, 6, 7 lub 8 - przegrywasz;
wypłata wygranej: numery 3, 4, 9, 10, 11 - wypłata 1 do 1; 2 lub 12 - wypłata 2 do 1

I) Hardways
stawiasz na to, że wypadnie 4, 6, 8 lub 10 "w trudny sposób" czyli jako dublet zanim wypadnie 7; zakład "hardway" umieszcza się na polu centralnym zawierającym dwie ilustrowane kości odpowiadające danym numerom; nierozwiązane zakłady "hardway" mogą być powiększane, zmniejszane lub usuwane
wypłata wygranej: [3][3] lub [4][4] - 9 do 1; [2][2] lub [5][5] - 7 do 1

Zakłady "na jeden rzut"
Rozwiązanie tego typu zakładów następuje każdorazowo po rzucie. Jeżeli nie usuniesz postawionych żetonów przed kolejnym rzutem po wygraniu poprzedniego oznacza to, że stawiasz ten zakład ponownie. Do zakładów tego typu należą:

J) Any 7: wygrywasz gdy wypadnie 7; przegrywasz gdy wypadnie każdy inny numer; wypłata wygranej: 4 do 1

K) Any Craps: wygrywasz gdy wypadnie 2, 3 lub 12; przegrywasz gdy wypadnie każdy inny numer;
wypłata wygranej: 7 do 1

L) Two Craps: wygrywasz gdy wypadnie 2; przegrywasz gdy wypadnie każdy inny numer;
wypłata wygranej: 7 do 1

M) Twelve Craps: wygrywasz gdy wypadnie 12; przegrywasz gdy wypadnie każdy inny numer;
wypłata wygranej: 30 do 1

N) Three Craps: wygrywasz gdy wypadnie 3; przegrywasz gdy wypadnie każdy inny numer;
wypłata wygranej: 15 do 1

O) Eleven: wygrywasz gdy wypadnie 11; przegrywasz gdy wypadnie każdy inny numer;
wypłata wygranej: 15 do 1

P) Horn: stawiasz na to, że wypadnie 2, 3, 11 lub 12; przegrywasz gdy wypadnie każdy inny numer;
wypłata wygranej: [2][1] lub [5][6] - 3.75 do 1; [1][1] lub [6][6] - 7.5 do 1


prawa autorskie | kontakt | aktualizacje 07.04.2015