Strona główna    Index gier     Rodzaje kości     Akcesoria     Źródła

CRAPS (WERSJA TOWARZYSKA)

Najpopularniejsza w USA gra hazardowa z użyciem dwóch kości. Jest to gra rozgrywana zarówno w kasynach jak i "towarzysko". W kasynie grę prowadzi się na specjalnym stole, przy którym może grać maksymalnie około 16 graczy. Największą trudność w tej grze stanowi dość skomplikowany i bogaty system wzajemnie powiązanych zakładów i wypłat. W wersji "towarzyskiej" do gry wystarczą 2 kości i paru "kolesi z kasą". W domu można pograć "na zapałki".

Liczba kości: 2
Liczba graczy: 2+
Rekwizyty: żetony
Zasady gry:
Gracze ustalają maksymalną ilość żetonów jaką może postawić rzucający. Następnie gracze ustalają losowo kto będzie pierwszym rzucającym. Rzucający ogłasza za ile będzie grał mówiąc przykładowo: "rzucam za sześć". Pozostali gracze mogą teraz obstawiać przeciwko niemu. Obowiązuje zasada: suma żetonów postawionych przez graczy nie może być większa niż ilość żetonów zadeklarowana przez rzucającego. Gracze nie mają obowiązku obstawiania za każdym razem.
Gdy gracze już obstawili rzucający potrząsa kośćmi i wykonuje rzut. Obowiązuje zasada, że obie kości muszą być widoczne dla obstawiających cały czas. Ponadto jeśli kość zatrzyma się w taki sposób, że wynik nie jest jednoznaczny - rzut należy powtórzyć.
Wynik rzutu to suma oczek na obu kościach. Jeżeli w pierwszym rzucie wypadnie 7 lub 11 to wygrywa rzucający. Gdy wypadnie 2, 3 lub 12 - rzucający przegrywa. Jeśli wypadnie 4, 5, 6, 8, 9 lub 10 oczek to liczba ta staje się "celem". Oznacza to, że rzucający będzie musiał wykonać całą serię rzutów (lub tylko jeden) aż wyrzuci ponownie "cel" (wygra) albo wypadnie 7 (przegra). Rzucający przegrywając musi przekazać kości kolejnemu graczowi z lewej. Może to również zrobić po zakończeniu dowolnej wygranej rundy.
Jeśli rzucający wygrywa zabiera żetony postawione przez pozostałych graczy przeciwko niemu. Gdy przegra gracze, którzy obstawili przeciwko niemu, zabierają swoje stawki a rzucający wypłaca każdemu tyle ile postawił przeciwko niemu.

przykład
Gracz A rzuca za 6; gracz B obstawił przeciwko niemu 4 żetony a gracz C - 2
I rzut: [3] [1] czyli "cel" = 4
II rzut: [5] [1] = 6
III rzut [5] [6] = 11
IV rzut [6] [1] = 7 czyli przegrywa rzucający
Gracze B i C zabierają postawione żetony. Gracz A wypłaca wygraną: graczowi B - 4 żetony a graczowi C - 2. Gracze A przekazuje kości graczowi B, który rozpoczyna nową rundę.

Bardziej doświadczeni gracze stosują też "zakłady na boku". Oznacza to, że mogą zakładać się między sobą bezpośrednio np. czy rzucający w danym rzucie wygra czy przegra, czy w danym rzucie padnie konkretna liczba itp. Również rzucający może zakładać się z pozostałymi graczami "na boku".

prawa autorskie | kontakt | aktualizacje 21.02.2007