Strona główna    Index gier     Rodzaje kości     Akcesoria     Źródła

GLÜCKSHAUS (SZCZĘŚLIWY DOMEK)

Jest to niemiecka gra hazardowa z użyciem 2 kości i planszy. Szczególnie popularna była u schyłku Średniowiecza i na początku Renesansu. Jeszcze w XIX wieku sprzedawano zestawy do tej gry. Oferowane w nich plansze miały przeróżną formę: koła, prostokąta, krzyża, domu i były zdobione wymyślnymi rysunkami. Gry te miały różnorodne nazwy oraz warianty zasad ich prowadzenia np. Głupi Jasiu.


Plansza
Plansza do tej gry składała się z 10 pól oznaczonych numerami od 2 do 12 (bez 4). Odpowiada to wynikom jakie możemy uzyskać przy rzucie dwoma kostkami. W średniowieczu używano bogato iluminowanych i ręcznie zdobionych drewnianych plansz do gry. Na każdym polu numerowi, będącemu wynikiem rzutu, towarzyszyła kolorowa ilustracja. Jednakże grającym w karczmie lub w zamtuzie, średniowiecznym graczom wystarczyła narysowana kredą na stole plansza do gry. Grając rodzinnie z dzieciakami planszę, zamiast bazgrać po stole, rysujemy na kartce papieru a średniowieczne monety z powodzeniem zastąpią ziarna fasoli lub drobne kamyczki.


Liczba kości: 2
Liczba graczy: 3+
Rekwizyty: plansza, żetony
Zasady gry:
Żetony dzielimy po równo dla wszystkich graczy (najlepiej po 10). Rozpoczyna gracz wyłoniony przez losowanie
Gracz w swojej kolejce ma jeden rzut. W zależności od sumy oczek gracz kładzie lub zabiera żetony z planszy według następujących zasad:
  • 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11 - gracz kładzie żeton na dane pole jeśli jest ono puste lub zabiera żeton leżący na danym polu
  • 7 - gracz kładzie żeton na polu 7 (może być puste lub pełne żetonów); pole to nazywa się Wesele; goście idąc na wesele przynoszą i zostawiają młodej parze prezenty
  • 2 - gracz zabiera żetony leżące na planszy z wyjątkiem tych, które leżą na polu 7; pole to nazywa się Szczęśliwe Świnki; w krajach niemieckojęzycznych świnka to symbol szczęścia i pomyślności w życiu; po dziś dzień wiedeńczycy na Nowy Rok obdarowują się figurkami świnek
  • 12 - gracz zabiera wszystkie żetony leżące na planszy; pole to nazywa się Król; królowi należy się wszystko więc zabiera całą kasę swoich poddanych
  • 4 - gracz traci kolejkę (nie kładzie i nie zabiera żetonu z planszy); na planszy do gry brak pola z numerem 4; w Średniowieczu gracz, który wyrzucił "czwórkę" musiał zapłacić monetę właścicielowi planszy do gry
Gracz ma prawo do rzutu jeżeli ma choć jeden żeton. W przeciwnym wypadku wypada z gry.


prawa autorskie | kontakt | aktualizacje 09.09.2006