Strona główna    Index gier     Rodzaje kości     Akcesoria     Źródła

SZNG LUK

Chińska gra hazardowa, w której gracze grają przeciwko bankierowi podobnie jak w grze "w oczko". Zaliczyć można ją do gier hazardowych rozgrywanych towarzysko poza kasynem bowiem funkcja bankiera jest przechodnia. Zasady są z pozoru nieco zawiłe ale nie trudniejsze niż klasycznego pokera. Nadaje się do gry w większym gronie. W średniowiecznej Europie gra znanna była jako 4-5-6 lub "gra w trzy kości". Współcześnie jej odmiana o nazwie Cee-Lo popularna jest na ulicach wielkich amerykańskich miast.

Układy punktowane od najstarszego do najmłodszego
Kombinacja Opis
[4] [5] [6] najlepsza kombinacja przynosząca zwycięstwo (duży strit)
Trójka trójka czyli trzy jednakowe kości np. [4] [4] [4]
najwyższa trójka to [6] [6] [6] a najniższa - [1] [1] [1]
Numer para + dodatkowo inna "trzecia kość" np. [3] [3] [5]
wartość rzutu to wartość "trzeciej kości", która decyduje o starszeństwie
np. [1] [1] [6] ("szóstka") jest lepsza niż [6] [6] [1] ("jedynka")
[1] [2] [3] najgorszy układ przynoszący przegraną (mały strit)

Liczba kości: 3
Liczba graczy: 2+ (najlepiej 4+)
Rekwizyty: kubek
Zasady gry:
Pierwszą rundę rozpoczyna bankier wyznaczony przez losowanie: gracz, który wyrzuci najwięcej "czwórek" w rundzie wstępnej. Przed grą gracze muszą ustalić stawkę za jeden rzut podzielną przez 3.
Gracz (bankier) w swojej kolejce rzuca dopóki nie wyrzuci jednego z układów punktowanych: trzech takich samych kości (trójki), pary takich samych kości, dużego strita ([4][5][6]) lub małego strita ([1][2][3]).
Bankier rzuca trzema kośćmi aż uzyska układu punktowany i może:
a) zwyciężyć "bez pojedynku" gdy wyrzuci: trójkę, dużego strita ([4][5][6]) lub "szóstkę" z jakąkolwiek parą; bankier wygrywa i zgarnia cała pulę; gracze już nie rzucają i runda jest zakończona;
b) przegrać "bez pojedynku" gdy wyrzuci małego strita ([1][2][3]) oraz "asa" z jakąkolwiek parą; wszyscy gracze wówczas wygrywają a bankier wypłaca wygraną 1:1; gracze już nie rzucają i runda jest zakończona;
c) czekać na rzuty poczególnych graczy (pojedynek) gdy wyrzuci: jakąkolwiek parę z [2], [3], [4] lub [5]; każdy z graczy ma wówczas prawo do rzutów kośćmi, które zadecydują o wygranej.
W trakcie pojedynku każdy gracz rzuca trzema kośćmi i może:
a) wygrać gdy wyrzuci: trójkę, dużego strita ([4][5][6]) oraz jeżeli wyrzuci jakąkolwiek parę to wygrywa gdy jego parze towarzyszy większa liczba niż parze bankiera; przy trójce i dużym stricie bankier wypłaca mu wygraną 1:1; przy parze wygrana zależy od różnicy pomiędzy liczbą oczek na kościach nie-do-pary gracza i bankiera, jeżeli różnica wynosi 1 to bankier zwraca stawkę plus 1/3 stawki, jeżeli 2 - stawkę + 2/3 stawki, jeżeli 3 - stawkę + całą stawkę;
b) przegrać gdy wyrzuci: małego strita ([1][2][3]) oraz jeżeli wyrzuci jakąkolwiek parę to przegrywa gdy jego parze towarzyszy mniejsza liczba niż parze bankiera; przy małym stricie i "asie z parą" bankier zgarnia całą stawkę postawioną przez gracza; przy parze bez "asa" wygrana zależy od różnicy pomiędzy liczbą oczek na kościach nie-do-pary gracza i bankiera, jeżeli różnica wynosi 1 to bankier zgarnia 1/3 stawki postawionej przez gracza, jeżeli 2 - 2/3 stawki, jeżeli 3 - całą stawkę;
c) zremisować: gracz zabiera postawioną stawkę.
Osoba bankiera ulega zmianie jeżeli przegra pojedynek z jakimkolwiek graczem ale w wyniku konfrontacji para na parę. Nowym bankierem zostaje kolejny gracz.

prawa autorskie | kontakt | aktualizacje 18.07.2006