Strona główna    Index gier     Rodzaje kości     Akcesoria     Źródła

ZAMKNIJ PUDEŁKO (SHUT THE BOX)
Stara hazardowa gra marynarska znana również jako Canoga. Wymaga użycia prostej planszy i żetonów (lub specjalnego zestawu do gry). Używa się trzech rodzajów plansz: z liczbami od 1 do 9, od 1 do 10 oraz od 1 do 12.

Trzy warianty planszy do gry Zamknij Pudełko.

123456789101112

12345678910

123
456
789

Liczba kości: 2
Liczba graczy: 2+
Rekwizyty: plansza + żetony
Zasady gry:
Rozpoczyna gracz wybrany przez losowanie.
Każdy z graczy próbuje zakryć żetonami jak największą ilość pól.
Pola zakrywa się w dowolnej kolejności wykorzystując rzut dwoma kostkami.
W jednym rzucie liczy się tylko suma wyrzuconych oczek.
Można zakryć pola lub pole pod warunkiem że suma wyrzuconych oczek równa się sumie liczb na zakrywanych polach lub liczbie na zakrywanym polu. Jeden rzut może być wykorzystany do zakrycia jednego, dwóch lub trzech pól.
Jeżeli pola powyżej "6" są zakryte to gracz rzuca tylko jedną kostką.
Gracz kontynuuje grę dopóki może zakrywać pola, jeśli nie może już nic zakryć dostaje punkty karne czyli sumę z pól nie zakrytych.
Wygrywa ten z graczy, który ma po jednej kolejce najmniej punktów karnych.
Jeżeli graczowi uda się zakryć wszystkie pola (tzn. "zamknie pudełko") to wygrywa on rundę i ropoczyna nową.
W angielskich pubach po dziś dzień grywa się w tą grę na pieniądze. Gracze przed rundą uiszczają umówioną stawkę do puli. Zwycięzca rundy zgarnia całą pulę. Jeżli gracz "zamknie pudełko" to wygrywa podwójną stawkę od każdego z graczy.
Warianty
1. Gra toczy się dopóki jeden z graczy nie zgromadzi 45 punktów karnych. Gracz ten odpada a pozostali grają dalej aż kolejny z nich nie będzie miał 45 punktów itd.
2. Przy dwóch graczach pierwszy zakrywa pola a drugi odsłania pola zakryte przez przeciwnika. Gra toczy się do momentu aż pierwszemu uda się "zamknąć pudełko" lub drugiemu - "otworzyć pudełko".
3. Kolejni gracze nie rozpoczynają od wszystkich pól odkrytych lecz zakrywają pola jeszcze wolne. Wygrywa gracz, który zakrywa ostatnie pole (wariant rozgrywany w mojej rodzinie).

Przykład
[ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ][ 5 ][ 6 ][ 7 ][ 8 ][ 9 ][ 10 ][ 11 ][ 12 ]
gracz wyrzuca [2][4] = 6
i może zakryć pola [6], [1][2][3], [1]i[5] lub [2]i[4]
zakrywa [6]
[ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ][ 5 ][ # ][ 7 ][ 8 ][ 9 ][ 10 ][ 11 ][ 12 ]
gracz wyrzuca [3][6] = 9 i może zakryć pola [9], [2][3][4] lub [4]i[5]
zakrywa [9]
[ 1 ][ 2 ][ 3 ][ 4 ][ 5 ][ # ][ 7 ][ 8 ][ # ][ 10 ][ 11 ][ 12 ]
gracz wyrzuca [5][4] = 9 i może zakryć [2][3][4] lub [4]i[5]
zakrywa [4] i [5]
[ 1 ][ 2 ][ 3 ][ # ][ # ][ # ][ 7 ][ 8 ][ # ][ 10 ][ 11 ][ 12 ]
gracz wyrzuca [1][6] = 7 i może zakryć tylko [7]
zakrywa [7]
[ 1 ][ 2 ][ 3 ][ # ][ # ][ # ][ # ][ 8 ][ # ][ 10 ][ 11 ][ 12 ]
gracz wyrzuca [2][2] = 4 i może zakryć tylko [1]i[3]
zakrywa [1] i [3]
[ # ][ 2 ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ 8 ][ # ][ 10 ][ 11 ][ 12 ]
gracz wyrzuca [5][5] = 10 i może zakryć [10] lub [2]i[8]
zakrywa [10]
[ # ][ 2 ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ 8 ][ # ][ # ][ 11 ][ 12 ]
gracz wyrzuca [5][6] = 11 i może zakryć tylko [11]
zakrywa [11]
[ # ][ 2 ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ 8 ][ # ][ # ][ # ][ 12 ]
gracz wyrzuca [6][6] = 12 i może zakryć tylko [12]
zakrywa [12]
[ # ][ 2 ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ 8 ][ # ][ # ][ # ][ # ]
gracz wyrzuca [4][4] = 8 może zakryć tylko [8]
zakrywa [8]
[ # ][ 2 ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ]
ponieważ zakrył numery powyżej "6" rzuca tylko jedna kostką
gracz wyrzuca [4] i nie może już więcej nic zakryć
[ # ][ 2 ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ][ # ]
gracz otrzymuje 2 punkty karne

zestaw do gry w Zamknij Pudełko Zamknij Pudełko czyli Shut The Box jest jedną z tradycyjnych gier w kości. Jest to stara gra, którą marynarze umilali sobie długie chwile spędzane na morzu. Niejeden z nich przegrywał przy niej całą wypłatę. Jest to chyba jedyna z gier w kości, którą rozgrywa się za pomocą specjalnego zestawu. Zestaw ten łączy w sobie podkładkę do gry z urządzeniem do zapisu uzyskanych wyników. Tradycyjnie było to pudełko, które gracz uzyskujący maksymalny wynik zamykał i od tej czynności gra wzięła swą nazwę. Kolejne zdobywane pola gracz zakrywa klapkami. Drewniane zestawy do tej gry można kupić w krajch Europy Zachodniej. W Niemczech taki zestaw pod nazwą "Thekenspiel" kosztują około 10 euro.
Zamiast takiego zestawu można użyć zwykłych kart do gry. Karty odwracamy zgodnie z wynikami rzutów kośćmi.
Planszę z numerami od 1 do 9 najłatwiej sporządzić jak planszę do gry w "kółko i krzyżyk" a jako żetony wykorzystać 9 drobnych monet.

prawa autorskie | kontakt | aktualizacje 21.07.2006